1 av 6500

    2012-02-21 / 09:19:01 Publicerat i Min Vardag - Skola  
Jag tänkte lägga upp en liten bild på mitt rum för er som är nyfikna på hur jag bor. Jag tänkte få allt undanplockat efter flytten och sen ska jag ta lite fler bilder men här kommer en iallafall! Igår var första infomötet för internationella studenter på Gardens Point Campus, jag gick dit med Benji som jag lärde känna på boendeservice förra veckan. Känslan att dras in i universitetsmiljön var häftig. Det var många event på gång med olika klubbar och organisationer som ville värva studenter, gratis plockmat och dricka (Langos för 2 dollar hoho) och en STOR, stor föreläsningssal! Tre timmars info om allt möjligt från säkerhet, plugg, hemlängtan, studiestöd, försäkring, klubbar och mer. Nu till vad jag reagerade på under en del av mötet. 6500 internationella studenter i år av ca 40 000 studenter på universitetet. Av alla de är det bara lilla jag som kommer från Sverige. Däremot var det 5 från Norge och 2 från Danmark, så jag har några grannar här! Snacka om att Benji skrattade åt mig när listan visades upp. Sen började föreläsaren be folk från olika länder ställa sig upp. Men det var endast de länder med flest studenter som ropades upp för presentation, rätt skönt att han inte gick andra hållet. Men en lärare kom ihåg min ansökan eftersom att det bara var jag som var svensk så det var ju lite kul. Idag var det en träff för internationella studenter inom Creative Industries och det var trevligt. Vi fick lite snacks och mingla runt med lärarna och de nya eleverna. Jag fick en väldigt bra känsla av att lyssna på föreläsaren och det var kul att få träffa några lärare, jag pratade med en elev från Tokyo som sa att hon alltid hade velat träffa en svensk pga att hon älskade Alexander Skarsgård. Iallafall, föreläsaren pratade mycket om att vi skulle ta vara på alla olika inriktningar och vägar man kan gå här och att det finns många möjligheter för en. "Now you are in control of your creative destiny" sa han om jag inte minns helt fel, det lät lite som att vi skulle ta över världen eller något liknande när han sa sådär, lite matrix känsla på honom xD Nej men det var verkligen intressant att lyssna på och man kände sig pepp! Efter det gick vi alla till en datorsal och skulle registrera sig för sin/sina majors/minors och jag har inte riktigt fått kläm på det än så jag ska tillbaka imorgon efter att ha tänkt igenom hur jag vill göra med dans studierna. Att ha dans som min andra major inriktning med 50 % dansstudier får jag dansa i praktiken medan jag som en minor mest studerar anatomi, historia och inte har så mycket danslektioner alls. Ingenting denna terminen. Jag visste ju detta men trodde det fanns en lösning på att byta vissa kurser, vilket inte var möjligt. Så jag har lite att tänka på nu. Jag är inte orolig, de är väldigt hjälpsamma så klasserna är nog lösta vid denna tiden imorgon! Då kan jag få mitt schema och sedan söka jobb, grymt!
Kommentarer
Postat av: Mira Granholm

Jag följer med spänning varje steg Du tar och är så lycklig över att jag anar en viss glad ton i Dina rader idag. Visst är studentlivet härligt, inte minst på ett Universitet med 40.000 studenter varav EN Svensk bland de internationella studenter!!!!!!!!!!!!! Vau - bara de´ Du! Detta kommer att gå grymt bra för Dig! Kram mamma

2012-02-21 @ 10:41:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0