Alive

    2008-11-19 / 21:56:37 Publicerat i Min vardag -Tänkvärt  
Kom på vad jag ska redovisa om på engelskan. Vi fick välja vad som helst och jag tänker prata om Nando Parrado. Han var med om en flygolycka på 70-talet- Ett rugbylag från Uruguay skulle ha match i chile och under flygturen förstördes något i planet och det störtade rakt ner i anderna. Planet delades på hälften och vingarna kapades av. 19 stycken av passagerarna dog i kraschen och 16 överlevde. Men nu kom nästa utmaning. Att överleva på 12 000 meters höjd. Nandos mamma och syster var med och de dog någon gång under de två månaderna de spenderade uppe i bergen. De hade inte mycket kläder på sig och den mat de hade försvann snabbt. Nando överlevde på en chokladtäckt jordnöt på tre dagar. Första dagen åt han chokladen, andra dagen ena halvan av nöten och andra dagen, andra halvan av nöten. Det kom laviner och de låg nergrävda i flera dagar. De fick ingen kontakt med männsikor nere på marken genom radion men de kunde få in radiokanalerna och efter ett par veckor hörde de att sökandet efter de hade avslutas och att de hade dödsförklarats. efter en månad bestämde sig Nando för att klättra i bergen för att hitta ner  till marken så han och en till började klättra men de upptäckte snart att de gick mot fel håll, de trodde att de hade störtat någon annanstans. Men till slut såg de en man på en häst som de ropade på och på det sättet räddades de. Händelsen har blivit till film baserad på Nandos bok. För några år sen när vi reste träffade jag Nando! Jag visste ingenting om detta och det var en slump att jag hamnade på hans föreläsning. Hans historia fick mig verkligen att  tänka efter, skulle man klara något sånt själv? Han sa att han aldrig skulle tro att han var kapabel till något såånt men att man gör otroliga saker när det väl gäller och att man kan kräva väldigt mycket av sig själv. Han är en riktig kämpe och det var en upplevelse att få prata med honom!!

För övrigt händer iinte så jättemycket, min plånbok är upphittad!! Vad tur jag har, den låg på espresso house, nu är jag riktigt glad! Ganska mycket i skolan, jobbade med historieredovisningen om kvinnor på medeltiden idag. Vår grupp tog foto idag , kul! Några exempel här:


SAKNAR MIN ÄLSKLING
Kommentarer
Postat av: Daniel (den bästa)

Först och främst: SARAH!Du måste hjälpa mig fixa blogg x) Och för det andra: HAHHAHAHA, Julia som stenålderskvinna ser skitroligt ut! Eller medeltid eller ad det nu var :P

2009-01-10 @ 20:36:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0