Tänker tillbaka

    2011-04-20 / 14:20:29 Publicerat i Min vardag -Tänkvärt  
Mitt och Daniels projektarbete var att åka till Gambia och undervisa i dans.
Jag har inte riktigt tagit mig tiden att verkligen tänka igenom allt som hände när jag och Daniel var i Afrika. Det var en så stor upplevelse att man inte riktigt ens har haft krafterna att reflektera över allt. När projektrapporten skrevs så jobbade jag såklart med det och man har ju berättat för folk om resan. Men jag själv har haft svårt att sätta mig ner och bara tänka igenom hur detta har påverkat mig.
De första dagarna efter att vi kom hem från resan var hemska. Jag kände mig tom och ensam och jag kände mig inte bekväm alls. Det vi fick uppleva under två veckor där gav mer än vad flera år skulle ge här hemma. Daniel sa till mig efter första dagen att vi skulle kunna åka hem direkt och ändå ha lärt oss sjukt mycket. Varje dag var fylld av nya intryck, känslor och upplevelser. Jag hatade att vi bodde på hotell medan hemlösa gick omkring bara några meter ifrån det "konstruerade paradiset". Det fick en att känna sig så bortskämd och dålig. Första gången vi åkte igenom en by var det som att allt bara stannade. Min stress stannade, mina begär och mina behov stannade och man kände sig riktigt löjlig. Man tänkte igenom alla sina oväsentliga i-landsproblem och skämdes. Jag trodde att jag var förberedd, jag visste att vi skulle få se fattigdom. Jag har rest och sett människor som lever i fattigdom, jag visste om att det skulle bli hemskt att se men jag tänkte att jag skulle klara det. Men det gick inte att förbereda sig. Det gick inte att hantera. Man blir ledsen över att man inte kan göra så mycket, vi kunde till exempel köpa en påse med 50 kg ris och ge bort, men det var bara till en familj. De andra familjerna då? De som står utan ris? Vad gör man då, när man inte kan ge så mycket som man vill? En dag stannade vi längs en väg där ett gäng barn stod, vi tänkte ge bort lite pennor som vi hade med oss och de blev först jätteglada. Sen förvandlades glädjen till desperation och de började slåss om pennorna. De drog i våra kläder och händer, de bet och sparkade på både varandra och oss och vi fick till slut hoppa in i bilen och åka därifrån i chock. Daniel sa senare till mig att man i Sverige trängs och blir djuriska för att få bästa platserna i bussar eller när det är mellandagsreor men här är det fullt slagsmål för att få tag i en penna.
Jag minns speciellt en tjej som jag träffade på en färja. Hon kom från Danmark och har startat en organisation tillsammans med några kompisar för att hjälpa människorna i Gambia. Informera de om mänskliga rättigheter och ta hand om barn. Hon säger att det största problemet är att folket inte är medvetna om vad de har rätt till eller inte. Hon berättade att det i Gambia är väldigt vanligt med barn som säljer sig... Många barn förstår inte att det är fel och tror att det ska vara så, de får mat i utbyte. Hemskt.. Hon hade berättat för barnen hon tar hand om hur viktigt det var att tvätta händerna, det hade de aldrig ens tänkt på. När de fick se vad tvål kunde göra blev de helt paff. " We cant change the world but we can change one persons world" - sa hon. Och det är så sant, att sprida kunskap till en person är mer givande än vad man tror - för den personen sprider i sin tur vidare till någon annan. Hon borde vara hemma från Gambia nu och jag har fått hennes mail så jag tänker höra av mig till henne.
Fast trots alla hemskheter så hade alla människor där en jättepositiv inställning till allt! Gambia kallas för "The smiling coast of Africa" och det stämde verkligen in. Folk var glada och uppskattade livet och det de hade. Vi åkte dit för att undervisa men vi lärde oss minst lika mycket vi med. Inspirerande människor.
Kommentarer
Postat av: Aleksandra Syljebeck

Hej Gumman...gud va fint du skriver. Sitter och laser din blog har i Detroit kl 8:30 morgonen och borjade bara grata. Du varkligen beskrev det fina och det hemska med sa mycket kanslor att jag kunde varkligen kanna din "pain".



Livet ar inte latt...men man kan ju forsoka att gora det battre med ett steg i taget.



Kramar....Sandra

2011-04-20 @ 14:37:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0