Tänk positivt :)

    2009-08-01 / 00:31:47 Publicerat i Min vardag -Tänkvärt  

Något som jag har ganska lätt för och som säkert många andra känner igen sig i är att oroa sig och slösa för mycket energi på fel saker. Under en period känns det som att mycket har stått emot mig och många saker som varit för mycket för mig har blivit svåra att hantera på rätt sätt, exakt vad behöver jag inte gå in på här där hela världen kan läsa om vad jag skriver. Men det är en del som jag har bekymrat mig över. Detta har påverkat mig på fel sätt och det viset situationen blivit hanterad har inte varit det bästa för mig eller folk i min närhet. De som vet, vet och de som inte vet kan säkert förstå vad jag menar ändå. Jag tänker iallafall skriva av mig om detta och dela med mig av saker jag har insett :)

Man måste lära sig att vända på saker och ting. Det är lätt att se negativt och inte inse att det oftast är bättre än vad det verkar egentligen. Jag tror man måste uppskatta vad man har mycket mer för att inse att de motgångar man stöter på kunde varit värre. Hur mycket i ens liv är dåligt egentligen? Man har hundra gånger mer saker att uppskatta än vad vi har saker att må dåligt över. Men tyvärr är det vanligast och lättast att koncentrera sig på de saker som stör en, eftersom vi tar allt annat för givet. Vi tänker för mycket på vad vi förlorat eller inte har istället för att tänka på det vi faktiskt har. 

 Man måste också lära sig att inte fastna i det som ändå inte går att göra något åt. Det finns ingen mening med att ångra, tänka igenom tusen gånger och försöka komma på lösningar till problem som redan är förbi. Man kanske gjort misstag, det gör alla. Men hur stora är de egentligen? Oftast är det bara naturliga reaktioner som får en att dra drastiska beslut. Varför ångra något som inte är mer än mänskligt? Det gäller att acceptera sitt eget och andras beteenden och gå vidare, lära sig att leva med det och inte fastna i det. Inte försöka kämpa emot något som tiden redan hunnit förbi. Om man fortsätter kämpa och försöka få något ogjort kommer man till slut fyllas av trötthet, oro, stress, negativitet. Jag tror man blir en lugnare människa om man lär sig ta stötarna, inte försöka putta tillbaka.

Självklart är detta lättare sagt än gjort. Men om man börjar tänka så här, Uppskatta och acceptera så är man en bit på vägen. Jag känner att jag fått en ny inställning till mycket och jag börjar hantera saker mer annorlunda jämfört med innan. Ibland krävs det något som väcker upp en och får en att inse. Hur tufft det än kan vara, så känner jag att det finns en bra anledning till det. Man börjar verkligen tänka efter och ändra på det sämre, till det bättre! Vissa saker som nu känns hemskt, kanske man kommer tacka för i framtiden. Något som fick en att vakna upp och inse att man måste ta hand om sig själv.

Vilket djupt och seriöst inlägg detta blev :P Ja, ibland behövs det också.

   
Jag, Pappa, Syster   
      
                  
Jag och Min svåger Paul   


Syster, Jag, Bror

      
  Bästa brorsbarn
       
Min Mamma!  

 Jag, brorsbarn, Mattias

    
Alltid mina fyra  
  
Bästaste Kiwi   

 Babe! 
                                    
ChoffsToffs!                      
                  

                   
        favoritklassen


Godnatt!
Kommentarer
Postat av: Amina

Mycket bra skrivet :)

Finns alltid här för dig när du har motgångar och krångel i ditt liv <3

2009-08-01 @ 00:41:06
URL: http://meetconni.blogg.se/
Postat av: Daniel

Det var mycket emotional och ja, vi har ju diskuterat det där med att man inte skall ångra saker innan. Mycket bra skrivet och din blogg-design är riktigt grym!

Roliga bilder att titta på förresten!

Ha det bäst så ses vi snart igen hoppas jag!

2009-08-01 @ 16:55:09
URL: http://danneep.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0